Usuwanie ósemek

Usuwanie ósemek jest to zabieg polegający na usunięciu (ekstrakcji) zęba trzonowego nazywanego zębem mądrości (dens serotinus). Ósemki pojawiają się z reguły między 17 a 25 rokiem życia, czasami się zdarza później – znamy przypadki pojawienia się ósemek po 50 roku życia. Zdarza się, że rosną z kilkuletnimi przerwami, stwarzając przy tym dolegliwości bólowe.

Wskazania i powody do usuwania ósemek

Zęby mądrości są zębami skazanymi do usunięcia ze względu na to, że nie spełniają żadnej funkcji w naszym uzębieniu. Natomiast ich pojawienie naraża nas na szereg nieprzyjemności i problemów:

• ósemki sprawiają problemy bólowe;
  • nawracające stany zapalne;
  • są trudno dostępne dla zachowania higieny jamy ustnej;
  • zęby mądrości są podatne na próchnicę;
  • ósemki często rosną krzywo;
  • nie mieszcząc się w szczęce powodują ścisk i nieprawidłowy zgryz;
  • mogą być prowodyrem powstania torbieli.

Zdarza się, że ósemki  się nie wyrzynają i rosną poziomo w dziąśle. Pojawia się wtedy ścisk na korzenie pozostałych zębów trzonowy, które napierają na pozostałe zęby. Usunięcie ósemek jest potrzebne z powodów ortodontycznych. Dla pacjentów jest to dyskomfort ze względu na przenikliwy ból, stany zapalne.

Co robić po usunięciu ósemek?

• przez tydzień należy robić zimne okłady i ssać kostki lodu;
  • kategorycznie trzeba zrezygnować z kawy, alkoholu i palenia papierosów przez 48 godzin po ekstrakcji;
  • przy natarczliwych dolegliwościach bólowych można wziąć leki przeciwbólowe;
  • szczególnie dbać o higienę jamy ustnej, omijając miejsce po ekstrakcji zęba;
  • unikać energicznego płukania jamy ustnej;
  • przez około tydzień jeść miękkie i z uwzględnieniem chłodnych pokarmów. Miła wiadomość dla smakoszy. Wskazane jest spożywanie lodów 🙂 ;
  • w przypadku nie ustępowaniu objawów niepokojących prosimy o kontakt z nami.