Resekcja wierzchołka korzenia

Resekcja wierzchołka korzenia zęba jest to zabieg, polegający na chirurgicznym odcięciu fragmentu korzenia zęba i zabezpieczeniu wierzchołka odpowiednim materiałem stomatologicznym. Dzięki zabiegowi resekcji wierzchołka korzenia pozwala uratować ząb, którego rozległy stan zapalny kwalifikuje do usunięcia.

Zabieg wykonujemy jeżeli leczenie endodotyczne, jak i powtórne leczenie endodotyczne nie pomogło pozbyć się ogniska stanu zapalnego. Resekcję korzenia wykonujemy również w przypadku dyskwalifikacji zęba do leczenie kanałowego ze względu na nieprawidłową budowę.

Jak przebiega zabieg resekcji korzenia zęba?

• zabieg wykonujemy w znieczuleniu miejscowym, na specjalne życzenie pacjenta możemy zastosować znieczulenie ogólne;
  • wykonujemy tomografię komputerową, żeby rozeznać się w położeniu korzenia i stanów zapalnych. Przygotowujemy plan resekcji. Celem jest uzyskanie dostępu do wierzchołka przy jak najmniejszym nacięciu dziąsła;
  • żeby z maksymalizować precyzję zabiegu, używamy mikroskop operacyjny, który pozwoli przeprowadzić zabieg zgodnie z planem;
  • oczyszczamy zmianę zapalną i odcinamy końcowy fragment korzenia;
  • w miejscu zabiegu używamy ozon o silnych właściwościach dezynfekujących i koloid srebra, złota aby zapobiec ponownemu rozwojowi bakterii;
  • za pomocą specjalnego materiału zwanego wypełniaczem wstecznym zabezpieczamy korzeń przed dostaniem się bakterii do kanału zęba;
  • w miejscu stanu zapalnego stosujemy gąbkę kolagenową zapobiegającą zapadaniu się tkanek;
  • na koniec zabiegu w miejscu cięcia zakładamy szwy.

Na co się przygotować po zabiegu resekcji wierzchołka korzenia?

• informujemy pacjenta o zaleceniach np. konieczności: stosowania okładów z lodu, leków przeciwbólowych i harmonogramie kolejnych wizyt kontrolnych;
  • po zabiegu w celu wspomagania procesu gojenia, złagodzenia bólu i obrzęków wykonujemy bezpłatne zabiegi laseroterapii oraz magnetoterapii;
  • szwy zdejmujemy po ok 10 dniach;
  • kontrolujemy proces gojenia na podstawie zdjęcia RTG wewnątrzustnego po ok 6 tyg.;
  • po kilku miesiącach wykonujemy zdjęcia RTG i oceniamy poziom odbudowy kości.