Profilaktyka próchnicy

Próchnica zębów jest chorobą społeczną, występującą od setek tysięcy lat. Choroba dotyka wszystkie kraje świata. Występowanie próchnicy wiąże się z warunkami cywilizacyjnymi i pojawia się częściej w społecznościach z dietą bogatą w cukry oczyszczone.

Co to jest próchnica?

Za próchnicę odpowiadają bakterie próchnicotwórcze. Do przyczyn namnażania się bakterii zaliczamy nieprawidłową higienę jamy ustnej i dietę bogatą w węglowodany.

Próchnica pojawia się w trudnodostępnych miejscach, tam gdzie standardowa higiena jamy ustnej jest nieskuteczna. Mowa oczywiście o bruzdach, kieszeniach zębowych jak i zębach mlecznych, które są mniej zmineralizowane.

Bakterie w trakcie namnażania przetwarzają cukry (węglowodany) w kwasy. Wytworzony kwas atakuje szkliwo przechodząc przez kolejne warstwy zęba. Wyleczenie ogniska próchnicowego ma bardzo wysoki priorytet ze względu na łatwość z jaką przenosi się na inne zęby w jamie ustnej.

Przyczyny próchnicy zębów

• predyspozycja osobnicza;
  • nieprawidłowe odżywanie (niedobór witamin, mikroelementów, wapnia i fosforu);
  • rozrost płytki nazębnej;
  • brak odpowiedniej higieny jamy ustnej,
  • jedzenie węglowodanów, szczególnie długo trzymanych w jamie ustnej w okresach między właściwymi posiłkami,
  • brak spożywania twardych pokarmów, które oczyszczają zęby, ilość i skład ślin

Konsekwencje nieleczonej próchnicy

Spóźnione leczenie próchnicy wiąże się z inwazyjnymi i drogimi zabiegami (leczenie kanałowe, zabiegi chirurgiczne). Natomiast pozostawienie próchnicy samej sobie może zakończyć się całkowitą utratą zębów.

Leczenie próchnicy

W gabinecie stomatologicznym leczenie próchnicy stałych zębów u dzieci i dorosłych przebiega tak samo. Na początku oczyszczamy z próchnicy chory ząb. Następnie zakładamy i wypełniamy plombą. W przypadku kiedy próchnica dotarła aż do miazgi zęba przeprowadzamy leczenie kanałowe.

Bardzo ważne jest leczenie zębów mlecznych. Przedwczesne usunięcie zęba mlecznego ze względu na próchnicę pretenduje do powstawania wad zgryzu i przeprowadzenia leczenia ortodontycznego.